Yoghurtmaskin

yoghurtmaskin

UPPDATERING: Numera kan en få tag i en billig yoghurtmaskin på Clas Ohlson!

Vill en göra egen yoghurt ofta är det verkligen värt att investera i en yoghurtmaskin. Det kan verka onödigt med en pryl vars enda funktion är att hålla mjölken vid en viss temperatur. Men du får så mycket bättre resultat. Det behöver inte heller bli särskilt dyrt, så du tjänar snabbt in vad den kostat på att inte köpa färdig soyghurt. Innan jag skaffade en yoghurtmaskin gjorde jag flera misslyckade försök att göra yoghurt. Jag hann även ge upp och testade inte mer under en lång period. Ofta jäste mjölken istället för att syras för att processen blev för långsam. Men nu har jag inga problem med det alls, eftersom en tillräckligt hög temperatur hela tiden hålls i maskinen. Jag köpte min yoghurtmaskin här. Med frakt kostade den bara 200:-. Sen tillkom kostnaden för en ny stickkontakt eftersom den inte var anpassad till svenska uttag. På sojamjölksmaskinen som är från samma ställe var sladden löstagbar och alltså väldigt enkel att byta ut. Men på yoghurtmaskinen var den inte det. Men att byta stickkontakt är inte så svårt.

OBS! Om du väljer att köpa en maskin och byta ut kontakten, tänk på att kolla vilken spänning den har. För att det ska vara säkert se till att den har 220V/50Hz. De flesta av maskinerna på aliexpress har det då Kina har samma spänning som Sverige. Men glöm inte att dubbelkolla!

Så här gjorde jag:

Stickkontakter finns att köpa lite här och var. Jag hittade en på ICA. Förutom kontakten behövs skruvmejslar och något att skala kablarna med.

Lösa stickkontakter finns att köpa lite här och var. Jag hittade en på ICA. Förutom kontakten behövs skruvmejslar och något att skala kablarna med.

Nästa steg är att skala av plast från kablarna så att de går att koppla in i kontakten. Det går bra att göra med en kniv eller sax om en är försiktig. Men är enklare med ett specialverktyg.

Nästa steg är att skala av plast från kablarna så att de går att koppla in i kontakten. Det går bra att göra med en kniv eller sax om en är försiktig. Men är enklare med ett specialverktyg.

Skruva fast kablarna och sruva sen ihop kontakten. Tada! Nu är det bara att börja använda den yoghurtmaskin!

Skruva fast kablarna och skruva sen ihop kontakten. Tada! Nu är det bara att börja använda din yoghurtmaskin!

4 comments

  1. Anonym

    OJ! Men det där kan bli farligt att bara byta sladd, det är ju olika styrkor i vägguttaget beroende på vilket land man är i. Sverige har 220V (egentligen 230V efter de höjde) och 50Hz. Så man kan inte bara göra så på vilken maskin som hellst, man bör använda en AC-adapter, finns reseadaptrar från exempelvis claesohlssons.

    Står lite mer om strömmen här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity_by_country

    Har handlat en del från Aliexpress, man kan fråga dem om den klarar av att fungera i Sverige, nu har ju UK och SWE samma el även om kontakterna är olika, så det går ju bra. Men rekommenderar att du köper en som faktiskt funkar i Sverige, finns de redan färdiga med svensk kontakt.

    Du vet att man kan beställa genom att klicka i ”Free Shipping” och välja ”1 Piece Only” så får du upp alla du kan köpa en av och med gratis frakt. 🙂

  2. LinnMafalda

    Har köpt från kina (aliexpress) som har just 220V och 50Hz (info om det finns i specifikation om maskinen). Som jag fattat det ska det vara lugnt att använda 220V i sverige trots att vi numera har 230V. Men är inte så kunnig på el utan har ju googlat mig fram, vilket ju kanske inte alltid ger de säkraste källorna. Varför tror du att det skulle vara farligt att byta stickkontakten när det är 220V? Jag kanske borde skrivit ut att det var en maskin med det jag använde iofs, så jag inte lurar någon till att göra något farligt om de inte tänker på det.

  3. Harry Kollba

    Varför i Herrans namn skall man använda en reseadapter ?
    Det enda de gör är att anpassa uttagskontakterna.
    Kolla att maskinen är avsedd för 220-230 V och om den är det så är det inga som helst problem med att byta kontakt ifall du inte har tummen mitt i handen.

  4. Susanne

    Jag har nu fått hem yoghurtmaskinen från aliexpress. Dessvärre är ju bruksanvisningen på kinesiska….
    Hur gör du när du använder den? Hittade ingen info om det i bloggen. Säkert jätteenkelt:-) men blir glad om du vill skriva lite om hur man gör.

Kommentera

