Mjölksyrat äppelmos

Mjölksyrat äppelmos

I år verkar vara ett riktigt äppelår. Iallafall i vår trädgård. Vi har otroliga mängder äpplen, men de är ganska sura och inte så goda att äta som de är. Vi brukar göra äppelmos och äppelringar i mängder. Och i år testade jag även att göra ett mjölksyrat äppelmos. Resultatet blev gott, det smakar mer som färska äpplen än ett kokt mos. Och att mjöksyra är en väldigt bra konserverigsmetod.

Mjölksyrat äppelmos

2 kg äpplen
1 dl socker (smaka av och använd mindre om äpplena är söta i sig)
3 msk soyghurtvassla

Börja med att göra soyghurtvassla. Häll soyghurt i ett kaffefilter och spara vätskan som silas av, det är vasslan. Skala och kärna ur äpplena. Kör i en matberedare tills det blir en jämn smet. Är det svårt att få alla äpplena mixade kan du tillsätta lite vatten. Tillsätt socker och vassla och mixa en stund till. Smaka av och öka sockermängden om du tycker det behövs. Häll över äppelmoset i en glasburk och låt stå tre dagar i rumstemperatur. Förflytta sen till kylen. Moset kan ätas direkt och håller i ett par månader.

Tips: När du låtit soyghurten rinna av har du en bra bas till färskost, eller så kan använda den som creme fraiche!

2 comments

  1. Åsa

    Vilken underbar blogg! Jag har gjort dina mjölksyrejästa grönsaker med gott resultat, ibland med vassle, ibland utan. Kanske vågar jag mig på någon ost snart…
    Jag hittade dessa recept på nätet: http://tidningenland.se/supernyttigt-och-bra-for-hela-kroppen-3-ovantade-ravaror-som-du-kan-mjolksyra-2/
    och tyckte det skulle vara kul att prova. Imorse tittade jag till blåbären (tredje dagen) och knappt några bubblor syntes men dock små vita mögelprickar! Nu såg jag I receptet att de skulle bara stå 1-2 dagar, så det var väl där jag gjorde fel (tyckte det var för lite bubblor de första dagarna). Och nu såg jag här I ditt äpplemos att du gör I princip samma sak, och det kan stå I tre dagar. Vad blev fel tror du? Kan jag äta bären? (fiskade upp mögelprickarna och ställde I kyl, tyckte det var synd att slänga 5 dl blåbär…)

  2. Åsa

    Det var alltså de mjölksyrade bären längst ner på sidan som jag provade (samt hallonläsken som verkar bli bra!).

Kommentera

