Tofu-Misozuke – En månad, ett misslyckande?

Nu har min Tofu-Misozuke fått lagras i en månad. När jag skulle byta papper i lådorna idag upptäckte jag att ett utav blocken hade börjat mögla. Nu är jag rädd att hela projektet kommer misslyckas. Lösningen blev att ”packa upp” det blocket för att se vad det smakar nu, istället för att låta det mögla mer och bli tvunget att slängas. Jag kanske har lite för dålig respekt inför mögel och vilka risker det kan innebära som valde att göra så här. Men när en gör koost är det ju ofta att möglet bara ska skrapas av, så varför inte chansa. Blocket hade ändrat konsistens och påminner nu ganska mycket om en mögelost. Det går att skiva i tjocka skivor och är bredbart. Smaken av tofun är fortfarande tydlig, men det har också fått en salt smak som jag ändå tycker var ganska ostig. Jag tror det kan bli riktigt gott om bara allt går bra med resten av blocken i en månad till.

2 comments

Kommentera

