Vegansk mjölkkefir

Äntligen har jag gjort ett lyckat försök med att göra mjölkkefir genom att använda mina kefirgryn! Tipset hittade jag på Dom’s Kefir site, där det att går att få veta det mesta om kefir och vad en kan använda det till. Knepet är att inte använda grynen direkt i mjölken. Istället använder en lite av den färdiga vattenkefiren. Jag gjorde två versioner av mjölk i mitt första experiment. I båda hade jag samma mängd soja som jag brukar använda till mjölk, i den ena tillsatte jag 1 dl råris och i den andra 1/2 dl havregryn. Risprotein kan eventuellt fungera som laktos för kefirgrynen och därför valde jag att testa med det, även om jag inte använde mig av grynen i mjölken. Havre gör mjölken lite tjockare och krämigare, så jag hoppades att även det kunde ge en tjock kefir.  Båda två blev bra men den med ris blev aningen tjockare.

Vegansk mjölkkefir

  • 1 liter vatten
  • 1 dl socker
  • 2 msk kefirgryn
  • 1 liter växtmjölk
  • 1 dl färdig vattenkefir

Koka vattnet och rör ner sockret så att det löser sig. Låt kallna till rumstemperatur. Häll vattnet i en burk på ca 2 liter. Lägg i grynen och stäng locket. Låt stå framme i rumstemperatur i ett dygn. Filtrera vätskan genom en sil. Spara grynen till nästa omgång, vill du inte göra ny vattenkefir direkt kan du förvara dem i en burk med vatten och socker i kylen. Spara vattenkefiren i en burk.

Gör växtmjölk av t ex 100 g (torra) sojabönor som lagts i blöt över natten, 1 dl råris och 1 msk socker. Häll upp mjölken i tillbringare eller en burk. Låt svalna till 30°. Häll i 1 dl av vattenkefiren och rör om så att allt blandas väl. Låt mjölken stå i rumstemperatur i 12-24 timmar. Smaka på den då och då för att avgöra när den är klar. När den smakar tillräckligt syrligt så ställ den i kylen. Ät!

Här finns en bra maillista där en kan efterlysa gryn och få hjälp och råd om en undrar nått om kefir. Det går också att beställa gryn här och här.

19 comments

  1. Maria

    Åh jag har bara läst lite på Doms sida. Ska testa det här. Men jag gillar mandelmjölk eller kokosmjölk så det får det bli. Men du skriver att man mjölken ska svalna till 30 grader… gäller det bara när man gör rismjölk då? För kokosmjölk är ju färdig på burk och mandelmjölk värmer man ju inte vid tillverkningen hemma. Så det där att mjölken är varm och behöver svalna, har det med ris- eller sojamjölken att göra eller med kefiren? Eller är det någon fördel att värma växtmjölken först?

    Sen undrar jag, det där med att risprotein ev kan funka som laktos för grynen; spelar det någon roll? Jag menar för det första är det ju vattenkefirgryn du kör med och de struntar ju i laktos och sen så använder du ju inte ens själva grynen när du blandar med rismjölk eller sojamjölk. Bara en fundering,

    Jag ska kämpa på med mina vattenkefirgryn, det funkar bra och är riktigt gott och läskande, testar lite olika frukter. Sen när jag är lite hemma på detta ska jag oxå testa det här, då med kokosmjölk eller mandel. Men kanske du hinner före 🙂

    Lycka till med alla experiment!
    /Maria

    • LinnMafalda

      När jag gör mjölk på soja och ris gör jag det i sojamjölksmaskin, så då är den ju ganska varm när den precis är klar. Men jag tror verkligen inte att en behöver värma på kokosmjölk eller mandelmjölk.

      Jag tror inte riset spelar så stor roll eftersom grynen inte behöver trivas i mjölken. Kanske att de olika bakterierna i kefiren trivs bättre, men jag verkligen ingen aning. Det blev ju ett något bättre resultat med ris än med havre. Men jag har även provat att bara dubbla mängden soja och det ger en lite för tjock kefir tycker jag, så det handlar nog mest om hur ”tjock” mjölk en använder.

      Kul att du gillade vattenkefiren, hoppas du hittar någon att dela vidare grynen med. Att bjuda folk på vattenkefir brukar vinna över någon iallafall, och jag har redan märkt att intresset sprids bland mina vänner 🙂

  2. Cecilia

    Det här är den intressantaste bloggen jag vet just nu. Önskar att min egen experimentslusta var lika stor! Tills dess följer jag dig med spänning. 🙂

    • LinnMafalda

      Tack så mycket! Jag hoppas att mina experiment ska vara till nytta för fler. Jag startade faktiskt bloggen just för att jag tror det är så mycket bättre om alla delar med sig av sina bästa recept/upptäckter istället för att sitta på en massa hemligheter. Allt som kan göra veganismen mer intressant tror jag är bra 🙂

  3. Tomas

    Får för mig att det ska bli väldigt mycket gryn över, och om man inte dricker kefir regelbundet vad gör man av grynen då? 🙂
    Du skrev att man kan förvara dem med i en burk vatten med socker. Vet du hur länge?
    Jag har dessutom hört att man kan torka dem, vet du hur lång är hållbarheten i så fall?

    • LinnMafalda

      Ja, det blir snabbt väldigt mycket gryn. Men då kan en ju dela med sig till andra. Jag har gett bort både till vänner och personer som hört av sig till mig genom bloggen. Byter en sockerlösning åt grynen ungefär varannan vecka kan de klara en lång tid i kylen. De går i dvala. Det kan vara bra för dem att göra det då och då. Jag har haft gryn som behövt ”rehabiliteras” så för att de använts för flitigt, och tillslut gjort en tjock slemmig kefir. Men efter någon månad i kylen har de blivit friska igen. Det ska gå bra att torka, men jag har inte testat det. Antar att de kan klara sig väldigt länge så.

  4. Tomas

    Härligt, då kommer det fungera. Jag tror till en början att jag inte kommer vilja äta det regelbundet eftersom jag även är nyfiken på kombucha och just beställt en sån svamp. Och tänkte inte köra dubbelt upp, men det hade varit kul att varva lite och det verkar ju fullt möjligt om de kan gå i dvala emellanåt 🙂

    Jag skulle gärna köpa gryn av dig, går det?

    • LinnMafalda

      Jag är mer fan av vattenkefir än kombucha än så länge. Har en svamp men vi är inte riktigt kompisar än, tycker det blir lite för mycket vinägersmak: Men har inte riktigt hunnit gå in för det eftersom jag gillar kefir. Och alla jag bor gillar kefir men tycker kombuchan ser för läskig ut. Kombuchan tar ju ett tag också, så brygger en inte så stora mängder åt gången hinner en med en hel del kefir också.

      Ja visst kan du få gryn av mig. Maila mig din adress (fermenteringsfixeringen@gmail.com) så kan du få kontonummer och sätta in för portot. Kan skicka på måndag så det inte finns risk att det fastnar hos posten för länge.

  5. elinmaries

    Vi var ett gäng som gjorde vattenkefir idag och diskuterade just detta med vegansk mjölkkefir. När min har stått till sig lite ska jag ta av den och göra havrekefir, ska bli spännande! Tror du det går med bara havre eller måste man ha ris som du säger? Det går inte att boosta med lite extra socker?

    • LinnMafalda

      Havre verkar lite svårt, det skiktar sig och tjocknar inte alls när en gör yoghurt. Kanske går det bättre med kefir. Det funkar ju bra på hemgjord mjölk, medans yoghurt inte riktigt gjort det för mig. Det kan ju även vara så att det går fint med havre om en har i någon typ av förtjockningsmedel innan. Kanske agar, pektin eller tapioca som alla används i många av de recept jag testat med sojamjölk. Riset tror jag du klarar dig utan. Men du kan kanske göra två versioner, en med och en utan ris. Hade varit intressant att få veta om resultatet blir annorlunda 🙂

  6. Alexandra

    Hejsan, hittade precis din sida och kan inte sluta läsa! Jag älskar din blogg och har länge velat testa att göra vattenkefir, men har inte hittat några gryn. Finns det ens att köpa i vanlig affär i Sverige eller är det bara online? Jag undrar helt enkelt ifall jag skulle kunna få köpa lite gryn av dig? Är så sugen på att testa!

    • LinnMafalda

      Vad roligt att du gillar bloggen. Jag tror bara att du kan köpa online, eller försöka hitta någon som vill dela med sig. Tyvärr har jag haft problem med att mina gryn inte förökar sig ett tag nu, så jag har inget överskott. Hoppas du får tag i det någon annanstans!

Kommentera

