Cashewmozzarella

Miyoko Schinner som skrivit Artisan Vegan Cheese har lagt upp ett av sina recept på sin blogg. Eftersom jag ser fram emot boken testade jag det häromdagen. Hon ska ha gjort en del förbättringar till boken, vilket jag tycker behövs. Osten blev god, men jag tror det skulle behövas ännu mer agar så den håller ihop bättre. Jag vill minnas att mozzarella är ganska salt så jag skulle nog haft i mer av det också (mängden var inte specificerad i receptet). Jag använde spad från mjölksyrejästa grönsaker istället för rejuvelac. Ska testa med rejuvelac nästa gång för att se om det blir någon skillnad i smak. Receptet hittar du här.

9 comments

  1. Helena

    Du är så härligt kreativ! Nu har jag tipsat tidningen Gourmet om din blogg i förhoppning om att en ”trendmattidning” ändrar inriktning.

    • Linn

      Tack 🙂 De hade ju en veganspecial för många år sen. Där var en cashewost med, som nästan gjordes på samma sätt som denna.

    • LinnMafalda

      Vad tyckte du om receptet? Jag tyckte den versionen jag gjort varit lite för mjuk. Gjorde även den smältbara från boken och hade på pizza, den smälte sådär. Hoppas på bättre resultat med de andra ostarna, men det är hela tiden något som kommer emellan så jag har inte fått det gjort. Det är framförallt de lufttorkade versionerna jag är peppad på, då det ändå är lite lagring inblandat.

Kommentera

