Vattenkefir med hallon

Det här har blivit min absoluta favoritsmaksättning på vattenkefir. Det smakar verkligen färska hallon och jästsmaken blir inte lika tydlig som i andra smaker jag hunnit testa.

Vattenkefir med hallon

  • 1 l vatten
  • 1 dl socker
  • 2 msk kefirgryn
  • 3 dl hallon

Koka vattnet och rör ner sockret så att det löser sig. Låt kallna till rumstemperatur. Häll vattnet i en burk på ca 2 liter. Lägg i grynen och stäng locket. Låt stå framme i rumstemperatur i ett dygn. Filtrera vätskan genom en sil. Spara grynen till nästa omgång, vill du inte göra ny vattenkefir direkt kan du förvara dem i en burk med vatten och socker i kylen. Häll tillbaka vattenkefiren i burken och lägg i hallonen. Låt stå i rumstemperatur ytterligare ett dygn. Sila av hallonen och häll upp vattenkefiren i en ren flaska, gärna en med snäpplock som håller riktigt tätt. Du kan låta den stå i rumstemperatur någon dag för att verkligen få igång kolsyreproduktionen eller så ställer du den direkt i kylen.

Här finns en bra maillista där en kan efterlysa gryn och få hjälp och råd om en undrar nått om kefir. Det går också att beställa gryn här och här.

10 comments

  1. Maria

    Hej
    Hur fick du tag på vattenkefirgrynen? Eller har du gjort om mjölkkefir till vattenkefir? Det ska tydl gå men vara knepigare än tvärtom. Skulle du kunna tänka dig att sälja lite till mig?
    /Maria

    • Linn

      Jag köpte dem från en tysk sida men de finns också på danska Hjemmeriet. Var bor du någonstans? Jag skulle kunna ge dig lite gryn, börjar redan ha för mycket. Antingen kan du betala porto så kan jag skicka eller om du är i Göteborg något kan vi ju bara mötas upp.

  2. Maria

    Förresten om du gillar fermenterat borde du prova Kimchi, koreansk nationalrätt. Syrad salladskål som de äter som tillbehör till frukost lunch och middag. Jättegott. Lite som surkål men mer drag i. Finns att köpa nu på Coop och Ica av märket Tistelvind. Den är okej men mycket godare om man köper från någon koreansk butik eller gör själv. Googlar du får du massor av träffar.

    • Linn

      Ja, kimchi är ett sånt där projekt som jag tänkt ta tag i väldigt länge, men som än så länge inte blivit av. Många av de sorter som finns i asiatiska butiker innehåller ju tyvärr fisk, men tistelvinds kanske är vegansk? Jag gjorde en variant av kimchi på rödkål förra året, men gav bort den till mina föräldrar på jul och hann aldrig själv smaka på resultatet, men de gillade det iaf 🙂

  3. Maria

    Aha du är vegan ja och det är fisksås i ju. Hm. Här ser det iaf inte ut som att de har fisksås i men bäst är väl att mejla och fråga:
    http://www.tistelvind.se/h1-Kimchi.html
    Sökte på vegan kimchi och nån använder miso istället för fisksås. Den är väl oxå fermenterad.

    Har du testat kombucha då? Har via mina googlingar på kefir upptäckt kombucha och så såg jag att en snubbe börjat tillverka det i sverige. Köpte två flaskor igår. Det var… tja min kille gillade det inte. Jag tyckte att smaken med ingefära var helt okej. Den med blåbär var inte lika god. Fast vi är ju inte vana med fermenterade drycker…än 🙂
    http://svenskkombucha.se/

    Jag bor i Stockholm. Vi har förvisso tänkt åka ner till Göteborg och hälsa på bekanta men jag vet inte när. Kanske dumt att skaffa de här grynen nu också när man snart ska på semester om några veckor. Jag återkommer.

    • Maria

      Iofs.. det är ju typ fem veckor dit. Men vi ska vara borta tre veckor. Har läst att de ska klara sig i kylen. Okej vi testar. Mejla mig vad du ska ha för portot och ev burk/förpackning och besväret och vart jag ska sätta in det.

    • Linn

      Har inte testat Kombucha än, det finns så mycket att upptäcka som är fermenterat att det är svårt att hinna med allt jag skulle vilja göra 🙂 Kul att någon gör det i Sverige, måste köpa och se om det verkar vara nått att satsa på att göra själv. Ska kolla upp vad det kan kosta att skicka, borde inte bli så mycket tycker jag. Hör av mig när jag vet!

  4. Hans

    hej,
    spännande webbsidor, har du fortfarande vattenkefirkorn igång? Skulle vara intresserad. Har tempeh-sporer att byta med om det kan vara något.

    • LinnMafalda

      Hej,
      Jag har fortfarande vattenkefir men tyvärr inget överskott att dela med mig av just nu. Men jag kan rekomendera att kolla in gruppen ”Kefir Kombucha Yoghurt Sverige” på facebook!

  5. Maria

    Hej
    Jag har kört med kefirgrynen jag fick av dig ända till nu. Men på senaste tiden växer de inte. Jag får till kefir men de ska ju helst växa. Kanske har jag misshandlat dem. Hur har det gått med dina?

Kommentera

