Två lagrade veganska ostar

De här två ostarna är olika varianter av lagrade veganska ostar. Den ena är en sojaost med blåmögel och den andra en cashewost. Båda har lagrats i ca 2 månader med lite olika metoder. Sojaosten blev tyvärr inte så bra, den smakar mest salt och möglet tillför inte så mycket smak det heller. Men den är ju iallafall snygg och påminner väldigt mycket om den typ av ost jag ville efterlikna. Cashewosten blev god men kunde nog fått lagras betydligt längre, smaken hann inte utvecklas så mycket på bara 2 månader. Den smakar syrligt då den innehåller mjölksyra, men fick en liten hint av ostsmak, så jag tror det kan bli riktigt bra om en låter den lagras längre. Jag har läst en del om Dr. Cows ostar, som är just lagrade nötostar som många verkar uppskatta. Jag hoppas kunna göra något liknande, även om mitt första försök blev lite av en besvikelse. Och jag hoppas få en vän att köpa med sig några av deras ostar från USA, så jag får nått att jämföra mina försök med. Nu är det väl bara att börja från början och göra nya försök. Det största problemet är att lyckas vänta och inte äta upp dem för tidigt.

One comment

  1. Maria A

    Det kanske är lättare om du försöker med en kultur för komjölk. Jag tycker det är svårt att ympa kulturen från en annan ost, även om jag använder riktig mjölk. Men nu skall jag vara vegan en månad!

Kommentera

