Vattenkefir med citron och ingefära

Jag har precis börjat göra vattenkefir. Jag köpte egentligen kefirgrynen för att jag ville använda dem till att göra kefir på sojamjölk. Jag blev inte riktigt klok på vad skillnaden mellan vatten- och mjölkgryn egentligen är och bestämde mig för att testa vattenkefir först. Främst för att det är garanterat veganskt.  Men det verkar inte som att vattenkefiren funkar så bra i sojamjölk. Det luktar väldigt mycket jäst och mjölken separerar fort. Tidigare har jag gjort kefir av sojamjölk med en frystorkad kultur. Det blir väldigt bra och funkar även på hemgjord mjölk. Mjölkkefirgryn har ju någon gång fått växa i mjölk, men jag hoppas hitta någon som omskolat sina till växtmjölk och som vill dela med sig, så att jag kan göra mjölkkefir.

Eftersom jag nu har vattenkefirgryn har jag använt dem till att göra några omgångar vattenkefir istället. Det blir lite som en mindre söt läsk. Grynen lever på socker och äter alltså upp det och skapar istället nyttiga mjölksyrabakterier, alkohol och jäst. När de äter upp sockret växer de och grynen blir bara fler och fler. Jag har smaksatt min med citron och ingefära än så länge, och även gjort en version med dadelsirap som fortfarande fermenteras. Jag tycker den blir bäst om en först låter den fermenteras i rumstemperatur i två, tre dagar och sen häller upp på flaska med tät kork och låter fermenteringen fortsätta i kylen. Det bildas då kolsyra och smaken utvecklas. Det går bra att fermentera fruktjuicer med vattenkefir också. Bara grynen får socker att leva på verkar det gå att experimentera med det mesta. Och de växer som bara den! Grynen jag fick dubblar nästan sin mängd under varje omgång.

Vattenkefir

  • 1 l vatten
  • 1 dl socker
  • 2 msk kefirgryn
  • En halv citron
  • Tre skivor ingefära

Koka vattnet och rör ner sockret så att det löser sig. Låt kallna till rumstemperatur. Häll vattnet i en burk på ca 2 liter. Lägg i grynen, en halv citron (utan skal om du inte vill att det ska bli så bittert) och ingefäran. Skruva på locket och låt stå framme i rumstemperatur i 2 dygn. Filtrera vätskan genom en sil. Plocka bort citron och ingefära och spara grynen till nästa omgång (vill du inte göra ny vattenkefir direkt kan du förvara dem i en burk med vatten och socker i kylen). Häll upp vattenkefiren i en ren flaska, gärna en med snäpplock som håller riktigt tätt. Du kan låta den stå i rumstemperatur någon dag för att verkligen få igång kolsyreproduktionen eller så ställer du den direkt i kylen. Vattenkefir är ett bra alternativ till läsk och passar extra bra nu på varma sommardagar.

Här finns en bra maillista där en kan efterlysa gryn och få hjälp och råd om en undrar nått om kefir. Det går också att beställa gryn här och här.

14 comments

  1. Ximena Flores

    hej!!! jag är så intresserad av detta, har lettat men inte hittat någonstans att köpa, skulle du inte kunna sälja lite till mig?
    tusen tack!!!

    ximena

  2. Anita Måndeva

    hej, har du filtrerat vatten? Jag använde först kranvatten till mina, eftersom vi ska ha ”så bra vatten” i kran. Men de blev mindre och mindre och växte inte alls. Skaffade ett filter till kran och nu växer de bättre. Men inte så bra som dina verkar göra. Växer de bättre om de är få i stor burk, jag har många i liten burk.

    • LinnMafalda

      Jag använder vårt kranvatten. Vi har kommunalt vatten och inte egen brunn, kanske kan det påverka, men vet faktiskt inte om Göteborgs vatten anses bra. Jag har svårt att avgöra vad som fått dem att må bäst. Men verkar de på något sätt må dåligt så tror jag de ska få gå i dvala ett tag och rehabiliteras. Det finns en bra guide till det här: http://www.culturesforhealth.com/rehabilitating-fixing-repairing-damaged-water-kefir-grains/
      Du kanske också kan testa att låta dem leva i fruktjuice ett tag, köp en sort utan några tillsatser. Låt dem inte bli för många i samma burk. Håll dig till 2 msk litern så finns det inte risk att de blir ”överbefolkade”. Jag tycker att jag fått bäst resultat om en först låter grynen leva på enbart socker och tillsätter det som ska smaksätta efter att en silat av dem. Att tillsätta lite bikarbonat ska också vara bra, de behöver mineraler. Att använda råsocker istället för vitt socker är också ett sätt att tillföra mineraler. Och att köpa ett bra mineralvatten för dem att leva i en period kan också få dem att må bättre. Så det finns många olika möjligheter:) Testa dig fram och se om nått verkar hjälpa. Jag tror på att börja med en rehabilitering!

  3. Joacim

    Hej, den tyska sidan du länkar till där man kan beställa kefirgryn m.m. är tyvärr en scam, upplägget är en betalningsförmedlare ”CCNOW” vilka verkar vara central i en ring av scamsidor/webshoppar som bara tar betalt och aldrig skickar varor. Ingen av de arga lurade kunderna verkar ha lyckats komma i kontakt med något av företagen heller.
    Ville bara passa på att varna så fler slipper spärra sina kort… 😦

      • Joacim

        Jaha, då får jag hoppas att varorna kommer snart då 🙂 anade oråd och googlade ”CCNOW scam” och hittade en hel del.
        De kanske bara har ruskigt dålig kundsupport och att en del webshoppar som använder dem är tveksamma då…
        Återkommer med hur det går…

        • Joacim

          varorna beställdes den 4:e, skickades den 8:e och kom faktiskt fram den 16:e, så de får grönt ljus. Jag får ursäkta för mitt falsklarm 🙂

  4. Krol

    Hej, har just upptackt din blog, TACK!!! Jag fick vattenkefir en gang, vad jag gor for att fa mjolkkefir: jag vantar tills jag har mycket gryn. Sedan tar jag vattenkefirgryn och tillfoga dem med sojamjolk. Det funkar: grynen gor en soya yoghurt! Efterat ater jag upp grynen, och nasta gang anvander jag nya vattenkefirgryn. Funkar bra! Forlat min svenska ar inte sa bra!

Kommentera

