Nytt bättre ostrecept!

Det här är en mycket bättre version av mitt tidigare ostrecept. Det smakar verkligen ost, eller iaf som jag efter 10 år som vegan minns att ost smakade. Jag tror att ett av knepen för ett bra ostsubstitut är att få till ungefär samma fetthalt som en ost gjord av komjölk. Den här får en fetthalt på drygt 30% (om en använder 100g margarin), vilket är ungefär vad ost brukar ha. Och den smälter! Den går även utmärkt att både hyvla och riva, och passar alltså att använda till det mesta en kan vilja ha ost till. Låt dig inte avskräckas av den fermenterade tofuns lukt och utseende, det blir gott när den väl är i osten. Osten blir väldigt flottig om en använder 100g margarin, så jag har testat att halvera det, och den blir bra då också. Men den smälter inte lika bra med mindre fett i, så anpassa mängden efter vad du vill använda osten till. Jag har märkt att agar kan ha lite olika effekt beroende på märke, och ibland varierar det även på olika förpackningar från samma märke. Så mängden stämmer inte alltid helt. Skulle osten bli för ”geléig” kan du smälta den i en kastrull och tillsätta mer agar som en nödlösning.

”Lagrad ost”

Blanda allt utom havregrädde och agar i en mixer, kör till en jämn smet. Tillsätt lite vatten om det behövs för att det ska mixas ordentligt. Blanda agar och grädde och koka upp så att all agar löser sig, det kan ta någon minut (längre om du använder agarflingor). Häll ner grädden i mixern och kör allt tills det är en jämn smet. Häll upp i en oljad plastform och ställ i kylen. När osten stelnat och går att vända ur formen är den klar.

Ost

Ost

Osten går bra att riva

Osten går bra att riva

Och den smälter!

Och den smälter!

Fermenterad tofu

Fermenterad tofu

16 comments

  1. Pingback: ”Lagrad” vegansk ost « Fermenteringsfixeringen
  2. Micke

    kallnar i kylen nu, blev jäkligt gott det jag hann provsmaka, tack för tipset om fermenterad tofu! lite av veganismens surströmming kanske, matade några vänner med den och de rusade genast mot vasken för att spotta för glatta livet…

    • LinnMafalda

      Varsågod 🙂 Hoppas osten blir god när den är klar!

      Mitt första möte med fermenterad tofu var heller inget vidare. Köpte en burk i tron om att det bara var tofu inlagd i chili och smakade en hel kub på en gång. Det är inget jag rekomenderar att börja med, risken att aldrig mer ge sig på det är rätt stor, haha.

  3. jessica jones

    jag har nu gjort min första sats, och den står nu i kylskåpet. använde 9 kuber chilimarinerad (avsköljde dock av dem lite) fermenterad tofu och tillsatte även lite vitpeppar, lökpulver, gurkmeja och några tsk risvinäger.
    mina tidigare erfarenheter av fermenterad tofu har även dem varit katastrofala. för 10 år sedan köpte jag, precis som du, en burk chilimarinerad fermenterad tofu i tron om at det var vanlig tofu inlagd i chili och stoppade in en hel slev sådanna i munnen. uuuuusch vad illa det smakade! jag har sedan dess inte vågat smaka igen, men nu jäklar!
    smakade på smeten till blandad förtjusning. det var antingen vidrigt, eller vrålgott, hahaha 😀
    återkommer med recention!

    • LinnMafalda

      Jag tror det blir lite delade känslor vid första försöket när en har de där minnena om att det är så fruktansvärt äckligt. Men nu tycker jag smaken är jättegod! Jag skulle nog inte äta en kub som den är, men kan tom tycka att det luktar gott när en öppnar burken. De flesta som testat verkar ändå tycka att det är gott. Jag ska bjuda på både denna ost och tofu-misozuke imorgon på julbord. Kan bli succé eller total katastrof kan jag tänka mig, haha.

      • jessica jones

        osten är färdig samt testad, här kommer en kort recension:

        min sambo ÄLSKADE den! han tyckte att den var jättegod och vill att vi ska bjuda hans köttisbrorsa på den 🙂 ”du måste göra en till julbordet också!” sa han till mig och studsade av glädje. så hitills ger han den högst betyg! ”helt klart den bästa osten du gjort!” och han tycker att den blev en klar fullpoängare!
        vi ska testa smältbarheten senare alternativt imorgon (vi börjar bli lite trötta) då vi tänkte göra toasts.

        vad är Mitt betyg då? nja jag vet inte.. men är ovan vid smaken, och tänker att nästa gång ska jag inte ha i lika mycket stinky tofu. på den tiden jag käkade animalier så var jag ingen såkallad ”ost-tjej” och har aldrig tyckt särskillt mycket om annan ost än creamy smooth/phiadelphia/creamy spread, och jag vet inte riktigt vad jag väntade mig när jag tillagade denna ost heller. jag exprimenterar ofta med olika veganska ostrecept men har hitills inte kommit fram till någon klar favorit. förutom att jag lärt mig att jag gillar när det är mycket grädde & risvinäger i, samt att jag tycker att det blir godare om jag tillsätter lite vitpeppar & lökpulver. men smakar det ost av det? vet inte..
        slutgiltigt betyg, för osten i hård form: 7/10, men den är säkerligen den mest ostlika och bästa osten jag någonsin tillagat

        ps. kommer du göra någon mat till julbordet på Nordengården?

  4. LinnMafalda

    Vad glad jag blir att den fick ett så gott betyg. Ett bra mjukostrecept hade varit kul också. Jag brukar oftast bara låta soyghurt rinna av ordentligt tills det blir en bra bredbar konsistens och sen krydda. Men gör en det på köpt soyghurt är de alltid lite söta och blir inte så goda naturella tycker jag, så det krävs ju att en smaksätter.

    Till julbordet på Nordengården ska jag laga seitanskinka (och antagligen lite annat också).

    • jessica jones

      idag tyckte jag att osten var godare än igår! så nu har den allt vandrat upp till en 8-poängare från min sida. sambon står kvar vid sin 10-poängare och tyckte även att den var oerhört smarrig även i toasts.
      det enda dåliga med den är att den tar slut snabbt, hahaha, har nästan ätit upp hela redan 🙂

      då ses vi på julbordet, vi kommer på kvällssittningen

  5. e

    Hej! Ser asgrymt ut ju. Har bara två frågor:
    Tror du att det fungerar med mandel istället för cashew, och vaaar kan man få tag på fermenterad tofu?

    • LinnMafalda

      Det går bra med andra nötter. Jag har testat med solrosfrön och det funkar också. Det blir en lite mer bitter smak då, men inte så det stör. Jag har köpt fermenterad tofu i asiatiska affärer här i Göteborg. Både Gain Trading och Saigon Cash har. Bor du någon annanstans är det nog bara att leta i någon liknande butik.

  6. erik

    Ska testa detta recept snart, men undrar: är det rostade eller ”råa” cashewnötter som gäller? Känns som att många recept jag sett med cashewnötter har använt just råa (som en blötlägger först tror jag), men blev osäker då det inte uttryckligen stod här. (Och den vanligaste varianten i affärer är väl rostade och lättsaltade?).

    • LinnMafalda

      Det är naturella (råa) cashewnötter. Ska se till att förtydliga det i receptet. Det kan vara bra att blötlägga om en inte har en bra blender. Men jag brukar vara för otålig/impulsiv för att planera så, och det går bra trots det och en halvbra matberedare 🙂

      • erik

        Oh, tack för snabbt svar! Du har förresten inte prövat med någon annan ”grädde” än havregrädde eller? Någon anledning varför inte sojagrädde hade funkat? Ska bli mycket spännande att testa receptet sedan iaf!

        • LinnMafalda

          Tror inte det spelar någon roll om det är någon annan grädde än havre. Det är främst vätskemängden som är viktig. Jag har bytt ut grädde mot yoghurt några gånger och det funkar bra det med.

  7. Lisa

    Med risk att låta helt pantad (och nybörjare inom veganism) undrar jag om det går att använda tempeh istället för fermenterad tofu? För har inte hittat vart man kan köpa det…

    • LinnMafalda

      Tempeh och fermenterad tofu har väldigt olika smaker. Men det skadar ju inte att testa. Kanske kan du även testa med miso, surkål och/eller bjäst om du får tag i det. Jag har gjort lite olika försök med de som smaksättare och det kan bli riktigt bra.

Kommentera

