Soyghurt – Sojayoghurt

Att göra egen yoghurt av sojamjölk blir både godare och billigare än att köpa i affären tycker jag. Jag vill ha riktigt syrlig och osötad yoghurt och enda sättet att få det är att göra den själv. Jag har inte lyckats få till någon bra soyghurt av hemgjord mjölk än. Jag har finkammat internet efter tips, men inget av de jag testat har jag blivit nöjd med. Så för tillfället köper vi mjölk för att göra soyghurt.

För att bakteriekulturen ska växa ska helst mjölken hållas runt 40°. Det finns ett antal knep för att ordna det. Efter att ha testat att låta den stå i ugnen med lampan på (som med tempehn), förvara i termos eller ställa ovanpå kylskåpet, var jag ändå inte nöjd och köpte tillslut en yoghurtmaskin. Vi har ganska kallt hemma under vintern så det har nog en del med det att göra. Har en inte det och dessutom ett skåp ovanför kylen tror jag att det gör att just det sättet kan funka bättre. Nu hittade jag en yoghurtmaskin för ca 200 kr på samma ställe som vi köpte vår sojamjölksmaskin, så det kändes värt det. (Om någon som bor i Göteborg är sugen på en yoghurtmaskin har det funnits en på Stadsmissionen i alelyckan ett tag, slå till!).

Kulturen kan du ta från tex alpro eller carlshamns naturella soyghurt. Jag brukar frysa soyghurt i en isbitsform och sen förvara dem i en påse i frysen. När det är dags att göra yoghurt tar jag bara fram en ”isbit” och låter den smälta i mjölken. Det går även att köpa kultur från Dansk Hjemmeproduktion, alla deras frystorkade kulturer (yoghurt, gräddfil och kefir) är fria från mjölk. Gör du yoghurt ofta går det också bra att bara spara lite av den färdiga yoghurten för att starta nästa sats med.

Soyghurt

Om du inte har en yoghurtmaskin värm mjölken till drygt 40°.  Använd en mattermometer för att hålla koll på temperaturen. Har du en yoghurtmaskin behöver inte mjölken värmas, det sköter maskinen. Vispa ner kulturen och se till att allt blandas ordenligt. Låt mjölken stå varmt (runt 40°) i ca 12 timmar. Smaka och se om du är nöjd med syrligheten. Vill du ha en syrligare soyghurt låt den stå i några timmar till, är du nöjd så flytta den till kylskåpet och låt den gärna stå i 12 timmar innan du äter den. Jag brukar låta yoghurten stå varmt i ungefär ett dygn. Men när du återanvänt yoghurt för att starta nästa sats kan det gå fortare, så håll koll. Tillbringare med lock är smidiga att förvara soyghurt i och är enkla att diska. Gör du inte soyghurt i en yoghurtmaskin kan du blanda allt direkt i tillbringaren och sen ställa den varmt.

10 comments

  1. Maria

    Yoghurt har jag också tänkt prova att göra, fast på kokosmjölk. Har hittat lite recept men inte testat än och sen stötte jag på det här med kefir och det verkade mycket enklare. Man ska nog ha mjölkkefirgryn till kokosmjölk dock men jag vet inte om man sen måste ha dem i vanlig mjölk då och då för att hålla dem vid liv.
    Sen när jag upptäckte det här med vattenkefir kändes det ännu enklare att börja med. Men någon gång så. Synd att man inte bor i USA där finns ett märke So Delicious som säljer kokosmjölksglass och kokosmjölksyoghurt. De har soja- och mandelprodukter också. Det verkar finnas stort utbud i det landet. Här måste man göra själv. Iofs blir det billigare men ändå, kunde vara kul om det fanns att köpa också.
    http://www.turtlemountain.com/products

  2. Linn

    Jag har bara gjort ett försök med kokosmjölk och kefir ”starter”, den blev tyvärr inte så bra. Den skiktade sig och tjocknade inte. Men det kanske går att göra på samma sätt som många recept med hemgjord sojamjölk, och tillsätta något förtjockningsmedel innan kefiren. Och jag har även läst en del om folk som gör både yoghurt och kefir på kokosmjölk så det kanske mer beror på vilken koksmjölk en använder. Jag har märkt att det är stor skillnad på olika sorters sojamjölk. Som jag förstått det behöver kefirgryn laktos för att växa, men läste någonstans att melass kunde funka på samma sätt och har tänkt testa om jag hittar ett sätt att få tag i mjölkgryn som känns ok.

  3. kajsa

    Hej! Jag har gjort några satser egen yoghurt. I början gjorde jag i termos men hittade en yoghurtmaskin på loppis (whii!!) som jag gjorde i senast. Men jag har ett problem! Min yoghurt blir rätt grynig…. Har du något tips att dela med dig av? 🙂

  4. LinnMafalda

    Gör du på osötad mjölk? Jag har märkt att det lätt kan bli så då. Tillsätter en bara lite socker, kanske någon matsked, så blir den inte lika grynig. Antar att det är för att en är snällare mot bakterierna och ger dem mer att äta. Så numera föredrar jag nästan att göra med lite socker i eftersom det ger ett bättre resultat, och det behöver inte bli riktigt så sött som köpt yoghurt ändå. Men annars tycker jag duger bra att bara vispa den när den är klar, så försvinner det gryniga.

  5. Helgonblomma

    Jag har gjort rätt många satser med sojajoghurt från hemgjord sojamjölk – i en joghurt-”maskin” (dvs en sak med lock som håller jämn temperatur) – har inte haft några problem förutom att den kan skikta sig om jag låter den stå på värme för länge – blir färdig på 2-3 timmar – skiktar sig efter senast 4-5 timmar (det går dock att skaka ihop joghurten om den inte är för delad).
    Brukar få ut runt 3 l sojamjölk (plus okara plus ca 80-100 g tofu och tofuvassla) av 500 g sojabönor.
    Jag tillsätter dock ca 1 dl färdig joghurt till en liter mjölk (värmd till circa 40-45 grader efter pasteurisering på runt 90 grader i några sekunder).

    • Helgonblomma

      Men jag gör inte min sojamjölk i någon maskin utan ”för hand” enligt i princip receptet i den grönvitrutiga Vegetariska kokboken. Mestadels Saltå kvarns KRAV-märkta sojabönor, har dock också använd Kung Markattas.

      *) blötläggning över natt
      *) mixning – med tillsats av så mycket vatten att det går att mixa (min mixer är inte extremt finfördelande – om det kan påverka resultatet?)
      *) uppkok av vanligt vatten och tillsättande av sojapuren när vattnet kokar – koka upp, ta från plattan, låt stå 5-10 min, koka upp igen
      *) sila från okaran
      *) koka den rena sojamjölken under noggrann omrörning ca 5 minuter.

      Ska jag göra joghurt direkt tar jag undan ca 9,5 dl sojamjölk, låter den svalna till runt 40-42 grader, tillsätter runt 1 dl (drygt ett halvt av mina joghurt-maskin-glas) färdig sojajoghurt, blandar om och fyller mina glas (som sterilierats i hett vatten och fortfarande bör vara lite varma men inte kokheta) och ställer in dem i maskinen, sätter värmen på steg 2 och sätter på locket. Efter 2-3 timmar är joghurten ”tjocknad” men kanske inte toksyrlig så då brukar jag plocka in glasen i kylen.

      Tar jag tidigare gjord sojamjölk från kylen värmer jag den och låter den koka någon minut på runt 90 grader, sätter den i kallt vattenbad och försöker få ned temperaturen till runt 40-42 innan jag blandar i färdig joghurt.

    • LinnMafalda

      Hm, vad snabbt med bara 2 timmar. Den hinner alltså bli syrlig på den tiden?Jag använder också yoghurtmaskin så temperaturen blir ju jämn. Blir den tjock som köpt soyghurt eller bara lite tjockare än mjölken?

  6. Mikaela

    Har testat att göra yoghurt i yoghurtmaskin, och då använt Alpros osötade sojamjölk. Blir emellertid väldigt tunn yoghurt: har någon ett tips på hur man kan få den att tjockna? Har någon testat med mandelmjölk?

  7. Josephine

    Hej!

    Chansar på att du fortfarande är aktiv och hoppas på svar! ^^

    Kan du länka till yoghurtmaskinen? Såg att de hade flera olika sorter och vill gärna köpa ”rätt” 😛

Kommentera

